آموزش سازمانی

۶ بازديد

انواع آموزش های سازمانی

با افزایش رقابت بین کسب‌وکارها، تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها تلاش می‌کنند از رقبای خود پیشی بگیرند. دراین‌بین وجود چالش‌ها و مشکلات در کسب‌وکارهای مختلف و سازمان‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است. برای حل مشکلات بهترین راه بهره‌گیری از آموزش های سازمانی است.

آموزش سازمانی مهارت کارکنان را افزایش می‌دهد و موجب بهبود عملکرد آن‌ها و درنهایت افزایش بهره‌وری سازمان می‌شود. در این راستا انواع مختلف آموزش‌های سازمانی وجود دارد که بر اساس نیازهای آموزشی، منابع موجود، نوع سازمان و… تعیین می‌شود. رایج‌ترین انواع آموزش‌های سازمانی عبارت‌اند از:

1. آموزش های مقدماتی/ جهت‌گیری

این نوع آموزش برای تمامی کارکنان جدید اجرا می‌شود که علاوه بر استقبال، معرفی و معرفی کارمند جدید به سازمان یک برنامه آموزشی درباره اصول اولیه مانند تعامل با رؤسا و همکاران برای آن‌ها اجرا می‌شود. همچنین آشنایی با ارزش‌های شرکت، ساختار و سیاست‌های سازمان، فعالیت‌های سازمان و… از دیگر بخش‌های آموزش های سازمانی مقدماتی است.

2. آمورزش مهارت های نرم

بخش دیگری از آموزش های سازمانی مربوط به آموزش مهارت‌های نرم یا مهارت‌های بین‌فردی است که شامل ارتباطات، رفتارها، نگرش‌ها، ارزش‌گذاری‌ها و… است که به‌منظور تعامل سازنده با سایر افراد حاضر در سازمان انجام می‌شود. افراد از طریق این آموزش‌ها یاد می‌گیرند که چگونه با سایرین ارتباط برقرار کنند، تعارض‌ها را مدیریت کنند، مدیریت زمان، مدیریت استرس، توانایی حل مسئله و… از دیگر مهارت‌های نرم هستند که یادگیری آن‌ها برای بهبود عملکرد نهایی سازمان ضروری است.

3. آموزش مهارت های فنی

مشخص است که در آموزش های سازمانی پرداختن به آموزش مهارت‌های فنی هم اهمیت زیادی دارد. منظور از مهارت‌های فنی مهارت‌های لازم برای انجام‌وظیفه در حوزه مرتبط با شغل کارکنان است. باتوجه‌به رشد سریع تکنولوژی، در کسب‌وکارهای مختلف کارکنان سازمان‌ها نیازمند یادگیری مهارت‌های جدید مرتبط با شغل خود هستند. عدم توجه به این بخش موجب بروز شکاف‌های مهارتی شده و درنتیجه عملکرد کارکنان و سازمان به طرز وحشتناکی کاهش می‌یابد.

4. آموزش آنلاین

در مبحث آموزش های سازمانی یادگیری آنلاین نقش مهمی دارد. در این روش بهترین روش‌های آموزشی در بستر اینترنت ارائه می‌شود و کارکنان به‌راحتی می‌توانند از آن بهره بگیرند. تدوین و اجرای یک سیستم منسجم مدیریت آموزش برای برگزاری دوره‌های آموزشی نقش مهمی در سازماندهی و آموزش محتواهای موردنظر دارد.

5. آموزش خدمات و محصول

برای اینکه سازمان‌ها بتوانند خدمات یا محصولات خود را به مشتریان ارائه دهند و سهم مناسبی از بازار هدف کسب کنند باید کارکنان آن‌ها درباره محصول یا خدمات سازمان اطلاعات کافی داشته باشند و بتوانند آن را به شکلی مؤثر به مشتریان معرفی کنند. به همین دلیل و برای افزایش فروش و بهره‌وری لازم است مدیران سازمان آموزش‌های کافی درباره محصول یا خدمات خود را برای کارکنان فراهم سازند.

آموزش های سازمانی یک مهارت و تخصص مهم است که تنها افراد متخصص در این حوزه می‌توانند آن را به بهترین صورت اجرا کرده و موجب افزایش عملکرد نهایی سازمان شوند. آموزش های سازمانی و عارضه یابی کمک می‌کنند تا با اجرای استراتژی‌های اصولی توسعه کسب و کارها رشد چشمگیری داشته باشد. مشاوره با متخصصان این حوزه اولین گام به‌سوی موفقیت سازمانی است.

من، دکتر علی ناصرحجتی با تحصیل و تدریس در برترین دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور و همکاری با سازمان‌های معتبر، تجارب حرفه‌ای ارزشمندی در این زمینه کسب کرده ام؛ تا جایی که بسیاری از سازمان‌ها و صاحبان کسب‌وکار در داخل و خارج از کشور تجربه‌های موفقی از همکاری با بنده دارند.

مزایای آموزش های سازمانی

در یکی از مقالات مجله Harvard Business Review آمده است که وقتی سازمان‌ها کارکنان خود را آموزش می‌دهند هم سازمان و هم کارکنان سود می‌برند. آموزش کارکنان موجب بهبود مهارت‌های آن‌ها شده و درنتیجه بر عملکرد سازمان تأثیر مثبت می‌گذارد. به همین دلیل می‌توان گفت مزایای آموزش های سازمانی عبارت‌اند از:

  • توانمند شدن کارکنان
  • جذب استعدادهای برتر
  • حفظ سطوح مختلف نوآوری و ماندن در صحنه رقابت
  • افزایش وفاداری کارکنان به سازمان
  • افزایش کیفیت محصولات یا خدمات
  • افزایش سرعت پیشرفت در تغییرات سازمان
  • ایجاد تعامل سازنده کارکنان با منابع و مشتریان
  • بهبود مشتری‌مداری و تأثیر بر عملکرد نهایی سازمان
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.