آموزش های سازمانی در کسب و کارها

۲ بازديد

صردر سال 1990 تئوری آموزش های موردتوجه مشاوران و متخصصان کسب‌وکارها قرار گرفت. منظور از این تئوری فرایند انتقال دانش در یک سازمان یا شرکت است که سازمان موردنظر از این دانش برای بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کند.

قرن بیست و یکم را باید قرن شگفتی‌ها نامید؛ زیرا فناوری‌های جدیدی در این قرن ظهور کردند مانند؛ آموزش های سازمانی و عارضه یابی و… که زندگی انسان‌ها را به طرز شگفت‌انگیزی تغییر دادند. کسب‌وکارها و تجارت نیز از این تغییرات در امان نمانده و شاهد تغییرات سیستماتیک در شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ مختلف هستیم.

سازمان‌ها برای هماهنگ‌شدن با این تغییرات سریع نیازمند آموزش هستند تا بتوانند همگام و همسو با تغییرات حرکت کرده و عملکرد خود را بهبود بخشند. به همین دلیل آموزش سازمانی نیاز ضروری سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در عصر کنونی است. همچنین وقتی یک سازمان، شرکت یا کسب‌وکار با مشکلات و چالش‌های مختلفی مانند ضعف عملکردی، مشکلات مکرر در سیستم مدیریتی، نقض هنجارهای سازمانی و… روبه‌رو شود عارضه یابی سازمانی ضروری می‌شود.

آموزش سازمانی چیست؟

منظور از آموزش های سازمانی تولید دانش، حفظ و انتقال آن به سایر افراد حاضر در آن سازمان است. به‌عبارت‌دیگر تئوری آموزش سازمانی بر خلق دانش و به‌کارگیری آن در یک سازمان متمرکز می‌شود. در تئوری آموزش سازمانی گفته می‌شود که وقتی اعضای یک تیم در مواجهه با مشکلات و یافتن راهکار با یکدیگر تعامل داشته باشند یادگیری اتفاق می‌افتد. به همین دلیل سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برای اشاعه فرهنگ یادگیری در بین کارکنان خود باید اقدامات مهمی انجام دهند که عبارت‌اند از:

  • تشویق کارکنان خود برای استمرار در یادگیری
  • فراهم‌سازی فرصت‌های مناسب برای تحلیل شکست‌های سازمان و دلایل آن‌ها
  • پاداش‌دادن به کارکنانی که دانش و تجارب خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.
  • خارج‌کردن اعضا و کارکنان سازمان از حاشیه امن و به چالش کشیدن آن‌ها به‌منظور فراهم‌سازی شرایط برای کسب تجربه

همچنین توسعه فرهنگی درون‌سازمانی از دیگر موارد مهمی است که آموزش های سازمانی به آن می‌پردازند. براین‌اساس سازمان‌ها باید:

  • کارکنان خود را برای آموختن در تمام طول زندگی و کار تشویق کنند.
  • فرهنگ به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات را گسترش دهند.
  • زمانی را برای درس‌گرفتن از شکست‌ها و تحلیل آن‌ها اختصاص دهند.

برای توسعه فرهنگ آموزش های سازمانی متخصصان و مشاوران این حوزه می‌توانند بهترین راهکارهای عملی و علمی را ارائه دهند. من دکتر ناصرحجتی با تجربه و سوابق حرفه‌ای مسیری جدید برای کسب‌وکارهای شکست‌خورده ایجاد می کنم تا از این طریق بر چالش‌ها و مشکلات خود فائق آمده و در مسیر پیشرفت قرار گیرند.

عارضه یابی سازمانی

یک روش کارآمد برای ارزیابی فاصله بین کارایی یک سازمان در وضعیت فعلی و بررسی راه‌های رسیدن به اهداف سازمان و وضعیت مطلوب، عارضه یابی سازمانی نام دارد. زمانی که شما ساختار و عملکرد یک سازمان را بررسی می‌کنید و برای ایجاد تغییرات اساسی برنامه‌های جامعی تدوین می‌کنید وضعیت کنونی سازمان تغییر می‌کند. وقتی یک سازمان شرکت یا کسب‌وکار با مشکلات و چالش‌های مختلفی مانند ضعف عملکردی، مشکلات مکرر در سیستم مدیریتی، نقض هنجارهای سازمانی و… روبرو شود عارضه یابی سازمانی ضروری می‌شود.

پیاده سازی تغییر در سازمان

برای اجرای تغییرات اساسی در سازمان و رسیدن به وضعیت مطلوب و حضور توانمند در بازار رقابتی باید با ارکان تغییرات آشنا باشیم. این ارکان اساسی عبارت‌اند از:

  • تغییر محتوا: منظور از تغییر محتوا این است که قصد دارید در سازمان چه تغییراتی داده و کدام برنامه‌ها را اجرا کنید.
  • تغییر بافت: قصد دارید تغییرات موردنظر خود را در چه سازمانی اجرا کنید؟ سبک رهبری و فرهنگ سازمان موردنظر چگونه است؟ یعنی باید تغییرات متناسب و هماهنگ با بافت جاری در سازمان باشد.
  • تغییر مدل‌سازی: تغییرات موردنظر باید بر اساس بافت سازمان مدل‌سازی شوند. آیا تغییرات پایدار هستند یا مشارکتی؟ تغییرات عامرانه هستند یا انتقالی؟ با پاسخ به این سؤالات می‌توانید تغییر بر اساس مدل‌سازی را اجرا کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.