عارضه یابی سازمانی

۲ بازديد

عارضه یابی سازمانی

یک روش کارآمد برای ارزیابی فاصله بین کارایی یک سازمان در وضعیت فعلی و بررسی راه‌های رسیدن به اهداف سازمان و وضعیت مطلوب، عارضه یابی سازمانی نام دارد. زمانی که شما ساختار و عملکرد یک سازمان را بررسی می‌کنید و برای ایجاد تغییرات اساسی برنامه‌های جامعی تدوین می‌کنید وضعیت کنونی سازمان تغییر می‌کند. وقتی یک سازمان شرکت یا کسب‌وکار با مشکلات و چالش‌های مختلفی مانند ضعف عملکردی، مشکلات مکرر در سیستم مدیریتی، نقض هنجارهای سازمانی و… روبرو شود عارضه یابی سازمانی ضروری می‌شود.

پیاده سازی تغییر در سازمان

برای اجرای تغییرات اساسی در سازمان و رسیدن به وضعیت مطلوب و حضور توانمند در بازار رقابتی باید با ارکان تغییرات آشنا باشیم. این ارکان اساسی عبارت‌اند از:

  • تغییر محتوا: منظور از تغییر محتوا این است که قصد دارید در سازمان چه تغییراتی داده و کدام برنامه‌ها را اجرا کنید.
  • تغییر بافت: قصد دارید تغییرات موردنظر خود را در چه سازمانی اجرا کنید؟ سبک رهبری و فرهنگ سازمان موردنظر چگونه است؟ یعنی باید تغییرات متناسب و هماهنگ با بافت جاری در سازمان باشد.
  • تغییر مدل‌سازی: تغییرات موردنظر باید بر اساس بافت سازمان مدل‌سازی شوند. آیا تغییرات پایدار هستند یا مشارکتی؟ تغییرات عامرانه هستند یا انتقالی؟ با پاسخ به این سؤالات می‌توانید تغییر بر اساس مدل‌سازی را اجرا کنید.

هدف از عارضه یابی سازمانی چیست؟

آموزش های سازمانی و عارضه یابی برای هر کسب‌و‌کاری مزایای خوبی دارند. آگاهی نسبت به هدف‌های آموزش و عارضه یابی مهم است. زمانی که یک سازمان یا شرکت با مشکلاتی مانند افت کیفیت خروجی، ضعف در عملکرد سازمان، افزایش درگیری بین بخش‌ها، افزایش غیبت از کار و… روبرو شود این سازمان نیازمند عارضه یابی سازمانی است. برای عارضه‌یابی سازمانی نیازمند تحلیل سازمانی هستیم تا بتوان با درایت کامل و به‌کارگیری استراتژی‌های موفق به حل مسئله پرداخته و وضعیت سازمان را بهبود بخشیم.

هدف از عارضه‌یابی سازمانی شناخت مشکلات و درک عواملی است که آن‌ها را پدید آورده‌اند. با شناخت ریشه مشکلات می‌توان راه‌حل‌های منطقی و عملی برای آن‌ها پیدا کرده و در رفع مشکلات اقدام کرد. برای حل مشکلات سازمانی باید ابتدا آن‌ها را ریشه‌یابی کرده و درک درستی از مشکلات به دست آورد.

با پی‌بردن به دلایل مشکلات می‌توان به راه‌حل‌های اصولی و متناسب با چالش‌ها و بافت سازمان موردنظر دست‌یافت. مهم‌ترین اهداف عارضه یابی سازمانی عبارت‌اند از:

  • شناسایی نقاط قوت و مؤثر بر سازمان
  • شناسایی نقاط ضعف و عارضه‌های سازمان
  • شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی سازمان
  • ارائه راهکارها و استراتژی‌های توانمند و عملی برای حل مشکلات
  • بهبود شاخص‌های سودآوری و بهره‌وری
  • تحلیل دقیق فرایند، ساختار اهداف، استراتژی‌های سازمان و تلاش برای بهبود آن‌ها
  • پیشگیری از اتلاف منابع مالی سازمان در پروژه‌های غیرضروری
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.